top of page

„Reprezentacja ma znaczenie – strukturalne, nie symboliczne”

Rozmowa z dr Annabellą Bassler, CFO Ringier AG i inicjatorką EqualVoice

Rozmawia: Kamila Król dla klubu Women on Boards Polska


W rozmowie z Klubem Women on Boards dr Annabella Bassler dzieli się refleksjami z konferencji World Woman Davos, swoimi doświadczeniami zawodowymi oraz spojrzeniem na rolę polityk równościowych w kształtowaniu przyszłości zarządzania.




Pani wystąpienie na konferencji World Woman Davos odbiło się szerokim echem. Jakie były, według Pani, najważniejsze wnioski z tej dyskusji?


Jednym z najistotniejszych wniosków była świadomość, że reprezentacja naprawdę ma znaczenie – nie tylko symboliczne, ale przede wszystkim strukturalne. Kiedy przy stole decyzyjnym zasiadają różnorodne głosy, jakość podejmowanych decyzji jest po prostu lepsza. Rozmawiałyśmy też o odwadze – zarówno w kontekście indywidualnych postaw kobiet, jak i organizacji, które muszą zdobyć się na przełamywanie przestarzałych wzorców i otwieranie się na inkluzywne modele przywództwa. I wreszcie – siła sieci wsparcia. Postęp następuje szybciej, gdy kobiety wspierają się nawzajem – ponad branżami, ponad granicami. W Davos ta wspólna energia była bardzo wyraźna i motywująca.

Czy uważa Pani, że wsparcie rządowe i nowa dyrektywa „Women on Boards” rzeczywiście przyczynią się do zwiększenia równości?


Zdecydowanie tak – polityka i regulacje mają znaczenie. Tworzą ramy, które mogą zmieniać nie tylko liczby, ale również mentalność. Ale potrzebujemy obie te rzeczy: regulacji i zmiany kulturowej. Kwoty mogą otworzyć drzwi, ale to inkluzywne środowiska pracy sprawiają, że kobiety mogą w pełni rozwinąć skrzydła, gdy już się w tych strukturach znajdą. To także kwestia redefinicji przywództwa – odejścia od tradycyjnych, często „męsko-zakodowanych” norm na rzecz modeli opartych na współpracy, empatii i przyszłościowym myśleniu.

Co było przełomem w Pani karierze? Jak znalazła się Pani na stanowisku kierowniczym?

Moja droga nie była liniowa. Studiowałam ekonomię, pracowałam w finansach, a z czasem odkryłam, że chcę wpływać nie tylko na liczby, ale również na kulturę organizacyjną. Punktem zwrotnym było uświadomienie sobie, że mogę być sobą w pracy – z moimi wartościami, osobowością i przekonaniami – i że to nie jest słabość, lecz siła. Dziś, jako CFO i liderka, widzę swoją rolę nie tylko jako osobę podejmującą decyzje finansowe, ale również jako twórczynię kultury organizacyjnej. Wspieranie innych kobiet na ich ścieżce jest dla mnie równie ważne, jak wyniki finansowe firmy.


dr Annabella Bassler od czerwca 2012 roku pełni funkcję dyrektorki finansowej (CFO) grupy Ringier AG. Z firmą związana jest od 2007 roku, gdzie zajmowała różne stanowiska w obszarze finansów. W latach 2014–2021 odpowiadała także za działalność Ringier w Rumunii, przekształcając lokalną spółkę w nowoczesną, dochodową organizację medialną. Obecnie zasiada w radach nadzorczych Ticketcorner AG, Grupy Ringier Axel Springer AG oraz Hallenstadion AG. W centrum jej pracy znajduje się transformacja cyfrowa Ringier, ze szczególnym uwzględnieniem strategii, działań M&A oraz zarządzania finansami.


W 2019 roku zainicjowała program EqualVoice, którego celem jest zwiększenie widoczności kobiet w przekazie medialnym i promowanie równości płci. Kluczowym narzędziem inicjatywy jest EqualVoice Factor – algorytm pozwalający mierzyć równość.


Absolwentka European Business School w Oestrich-Winkel, studiowała także w Buenos Aires i Los Angeles. Po zdobyciu doświadczenia w doradztwie, w latach 2004–2007 pracowała w działach finansowych firmy transportowej Hamburg Süd (grupa Oetker) w Hamburgu.


EqualVoice na WEF 2025 – Prezentacja drugiego raportu white paper


Podczas spotkania World Women Foundation na Światowym Forum Ekonomicznym (WEF), inicjatywa EqualVoice, we współpracy z Microsoft Switzerland oraz IMD (International Institute for Management Development), zaprezentowała raport pt. „Mind the Gap: Why Bias in GenAI is a Diversity, Equity, and Inclusion Challenge That Must Be Addressed Now” („Uwaga na lukę: Dlaczego uprzedzenia w GenAI to wyzwanie dla różnorodności, równości i inkluzywności, które należy pilnie podjąć”).


Raport wskazuje, że uprzedzenia w sztucznej inteligencji generatywnej (GenAI) stanowią realne zagrożenie dla biznesu i społeczeństwa jako całości, szczególnie że – jak prognozuje Światowe Forum Ekonomiczne – technologia ta zostanie powszechnie wdrożona w ciągu najbliższych 18 miesięcy.


Dokument opracowany przez IMD, Microsoft Switzerland oraz EqualVoice pokazuje, w jaki sposób uprzedzenia obecne w danych treningowych, procesach rozwoju oraz samych wynikach działania GenAI mogą utrwalać niesprawiedliwość, promować stereotypy i prowadzić do wykluczenia.


Raport podkreśla konieczność przeciwdziałania tym zagrożeniom poprzez odpowiednie mechanizmy nadzoru, inkluzywne przywództwo oraz stałe szkolenia. Zaniedbanie kwestii uprzedzeń może podważyć innowacyjność, standardy etyczne i zgodność z regulacjami. Aby GenAI mógł wspierać równość i integrację społeczną, działać należy teraz. Dr Annabella Bassler, dyrektorka finansowa Ringier AG i inicjatorka EqualVoice, apelowała:

„Wraz z GenAI stoimy na rozdrożu. W miarę jak coraz powszechniej wdrażamy tę technologię, musimy zadać sobie pytanie: czy chcemy, aby po prostu pomagała nam robić więcej – czy raczej, by pomagała większej liczbie z nas robić więcej? Czy chcemy, aby przyczyniła się do świata, w którym więcej osób może konkurować i współtworzyć na bardziej sprawiedliwych zasadach? Jeśli odpowiedź brzmi tak, to liderzy i decydenci muszą natychmiast i stanowczo działać przeciwko uprzedzeniom w GenAI.”



E-Book EqualVoice Mindset po angielsku można kupić tutaj: https://shop.beobachter.ch/buecher/arbeit/the-equalvoice-mindset






📍Rozmowa ukazuje się w ramach działań Klubu Women on Boards – inicjatywy wspierającej kobiety pełniące funkcje zarządcze i promującej równość w przywództwie.




Ringier to wiodąca europejska grupa medialna z siedzibą główną w Szwajcarii, której tradycja sięga ponad 190 lat. Obecnie zatrudnia około 6 000 pracowników i prowadzi działalność w ponad 130 spółkach w 20 krajach Europy i Afryki.


Grupa jest aktywna w Europie Środkowo-Wschodniej od ponad 30 lat, rozwijając działalność w obszarach mediów, rynków cyfrowych i mediów sportowych. Rozpoczęła ekspansję w regionie w 1990 roku w dawnej Czechosłowacji, a następnie w 1992 roku w Rumunii. W 1993 roku dołączyły Bułgaria, Polska i Węgry. W 2016 roku Ringier i Axel Springer połączyły swoje międzynarodowe operacje w Europie Środkowo-Wschodniej, tworząc wspólne przedsięwzięcie Ringier Axel Springer Media AG, działające w Polsce, Serbii, na Słowacji, Węgrzech i w krajach bałtyckich. W 2021 roku Ringier przejął wszystkie udziały Axel Springera w Estonii, Łotwie, Litwie, Serbii, Słowacji i na Węgrzech. Wspólna działalność w Polsce pozostała bez zmian.


Ringier Axel Springer Polska to obecnie lider wśród wydawców na polskim rynku cyfrowym.

 
 
 

Comentarios


bottom of page