top of page

Cele Zrównoważonego Rozwoju

Cele Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Goals – SDGs) to plan działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń.


Na szczycie w Nowym Jorku, w dniach 25-27 września 2015 r., przywódcy krajów członkowskich ONZ podpisując dokument “Przekształcania naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030” podjęli ambitne zobowiązanie do podjęcia działań na rzecz redukcji ubóstwa w jego wszystkich postaciach, zapewnienia dostępu do edukacji, do żywności i czystej wody, podjęcia działań na rzecz równości szans, wspieranie praw człowieka, pokoju i stabilności na świecie, ochrony środowiska naturalnego, łagodzenia zmian klimatycznych, dostępu do zrównoważonych źródeł energii.

Dokument ten zawiera 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju i związanych z nimi 169 działań, które mają być osiągane przez wszystkie strony – rządy państw, organizacje międzynarodowe, organizacje pozarządowe, sektor nauki i biznesu, a także obywateli. Skupiają się one wokół 5 obszarów: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój, partnerstwo (ang. 5xP : people, planet, prosperity, peace, partnership).

Stanowią one podstawę nowej Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju świata, uwzględniającej aspekt ekonomiczny, społeczny i środowiskowy. Plan ten wskazuje najważniejsze wyzwania naszych czasów. Przedstawia wizję budowy lepszego świata z korzyścią dla mieszkańców planety oraz jego naprawy.




Warto wspomnieć, że połowa mieszkańców naszego regionu, Europy Wschodniej (50 proc.) uważa, że biznes ma większą szansę realnie rozwiązać problemy społeczne niż rządy i politycy. Prawdopodobnie z tego względu co czwarty z nas chciałby, żeby biznes wspierał SDG 17, czyli tworzenie partnerstw na rzecz zrównoważonego rozwoju (27 proc.).


Dla biznesu edukacja to również dbanie o to, aby pracownik rozpoczynający karierę miał odpowiednie kwalifikacje, co przekłada się na włączanie się biznesu w proces kształcenia na różnych poziomach edukacji. Dla wielu firm do tych działań należy też finansowanie programów rozwoju kompetencji dla pracowników w miejscu pracy.

Walka z biedą nie musi oznaczać przekazania datków na cele charytatywne, ale może odnosić się do zapewnienia zatrudnienia najbiedniejszym. To również wspólne dbanie o odpowiedni klimat biznesowy, wspieranie mniejszych firm w ich rozwoju, płacenie im w jak najkrótszym terminie. Przykłady można by mnożyć.


Biznes a zaangażowanie społeczne


Podejmując decyzję o zaangażowaniu społecznym biznesu, warto pamiętać, że choć firmy muszą sprostać oczekiwaniom akcjonariuszy w zakresie wypracowania jak najwyższego zysku, to jednak w zakresie aktywności społecznej powinny odpowiadać również na oczekiwania interesariuszy, którymi są zarówno pracownicy, jak i klienci, konsumenci czy inwestorzy..

Jeśli prowadzimy działania społecznie odpowiedzialne, warto spróbować przełożyć je na język Celów Zrównoważonego Rozwoju. Anna Korzeniewska, założycielka Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe:


Przed nami 10 lat ciężkiej i pełnej wyzwań wspólnej pracy nad realizacją Agendy 2030. I choć Polska ze względu na formowanie nowego rządu nie mogła w 1945 roku fizycznie uczestniczyć w konferencji założycielskiej ONZ w San Francisco, to przed 75 laty w Opera House w San Francisco zabrzmiał polski hymn narodowy. Możemy być dumni, że od 75 lat współtworzymy projekt, który zmienia świat na lepsze.



Comentarios


Formularz zgłoszeniowy do Klubu

Reprezentuję
Dołączam do Komitetu (interesuje mnie obszar):

Dziękujemy! Wkrótce się odezwiemy!

bottom of page